Parisuhteen alussa on melkein aina sellainen vähän vaaleanpunainen vaihe ja seksielämä kukoistaa. Tokihan nyt vastarakastuneina pannaan kuin puput. Hyvä jos syömään noustaan välillä sängystä. Meillä tuossa vaiheessa seksi käynnistyi yleensä melko pienistä vihjeistä, mutta koen, että olin silloin jo meistä aktiivisempi ja vähän yllyttäjä.

Kun suhde sitten tasaantui ja arjistui, hakeutuivat roolit hieman uomiinsa. Minä olen meillä ollut aloitteiden tekijä. Mies on ollut lähes aina valmis toimintaan, kunhan vain olen tehnyt aloitteen. Mieheltä on aloite tullut vain satunnaisesti ja harvoin. Tähän asiaan ei ole vaikuttanut oikein mikään. Näin se on ollut koko ajan. Läpi suhteen, eikä raskausaika ole poikennut asiasta. Vanhemmiksi tuleminenkaan ei mielestäni ole muuttanut tilannetta ja mies sanoo, ettei hänen käsitykseensä minusta seksuaaliselta kannalta ole muuttunut, vaikka on seurannut kroppani muovautumista ja synnytyksessä läsnä ollut. Olen kysynyt. Olen melko kiinnostunut näistä asioista ja siitä lähdetään että mies puhuu totta. Hän on kertonut olevansa iloinen siitä, miten aktiivinen olen sängyssä (miten lahnoja muut oikeesti on? Makaako ne liikkumatta?)

Aivan suhteemme alkumetreillä keskustelimme siitä, että minun on arviolta keskimääräistä hankalampi saavuttaa orgasmi ja että en usko, että moista joka kerta läheskään tapahtuisi. Halusin vähentää paineita asian suhteen meiltä molemmilta. Mies sanoi ettei se ole ongelma. Kysyin, että aikooko hän kuitenkin yrittää orgasmia tuottaa minulle. Vakuuttavasti lupasi. Tätä yritystä odotan yhä vuosien jälkeen. Olen asiasta muistuttanut, mutta vastauksena on ollut vain puolivillaisia yritelmiä. Mies makaa vieressäni käsi jalkovälissäni räpläten sen näköisenä että mikähän hetki nukahtaa. Joo, ei toimi ja olen asian kertonut. Onhan tuo ihan pari kertaa todella tehnyt hyvän yrityksen ja homma on pelannut täysillä (= seksi on ollut kivaa ja jälkimaku on ollut hyvä). Ja sitten kuukausia taas mitäänsanomattomuutta ja löysäilyä. Se iso O on vain ollut tavoittamattomissa ja hyvin hyvin harvoin on menty edes sinne päin. Mies on keskusteluissamme myöntänyt, ettei ole koskaan tullut oikein kunnolla edes yrittäneeksi oon metsästystä minulle. Liekö sitten lannistunut etukäteen.

Olen hieman yllättynyt kommenteissa esiintyvään ajatukseen ja oletukseen siitä, että näistä asioista ei olisi parisuhteen sisällä puhuttu. Että olisin jättänyt asioita kertomatta ja mies ei vain tietäisi. Omasta mielestäni olen kertonut lähestulkoon kaiken mitä voin kertoa ja jos jotain uupuu niin sen olen varmaan sitten unohtanut mainita. En kyllä muista mitään mitä olisin jättänyt kertomatta. Paitsi tästä blogista, joskin aion kyllä aikanaan tämän miehelle näyttää.

Kun minä olen miehelle asioista puhunut, olen aina pyrkinyt hienovaraisuuteen. Olen välttänyt syyllistämistä, haukkumista, nimittelyä, ilkeilyä, vittuilua ynnä muuta epärakentavaa, koska tiedän miten herkkä asia seksuaalisuus on. Olen yrittänyt kertoa haluistani ja tunteistani mahdollisimman neutraalisti. Mies tietää yhdyntäkivuistani, tietää kaikesta muustakin. Tietää mikä ei toimi ja miksi (jos on mennyt perille kertomani) ja olen myös kertonut mikä toimisi. Olen yrittänyt olla mahdollisimman kiltti ja ilmaista itseäni nätisti. Tietenkään en voi sataprosenttisen varmasti tietää minkä verran mies on todella minua kuullut ja viestejäni ymmärtänyt, mutta sen tiedän, että kaikesta olen puhunut.

Mies käsittääkseni kokee asian kaikesta huolimatta jonkinasteisena pakkona ja velvollisuutena ja se on ongelman ydin. En halua enää samaa veiviä vääntää ja negatiivista taakkaa tahtomattani lisätä, joten olkoon nyt rauhassa. Jos haluaa keskustella asiasta, olen siihen valmis, mutta menköön hänen tahtiinsa tästä eteenpäin. Keskityn itse tukemaan parhaan kykyni mukaan hänen yrityksiään ja yritän samalla välttää valheellisuutta. Eli haluan välittää mahdollisimman aitoja signaaleja hänelle siitä, miltä mikäkin tekemänsä minusta tuntuu. Samalla yritän unohtaa aiemmat pettymykseni ja päästä irti katkeruudesta, jotta voin olla avoin hänen pienillekin yrityksilleen. Oli kyseessä tekoja tai puheita.